Σελίδες

Σάββατο, Μαΐου 10, 2008

ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΣΜΟΥ (Β)

Β


Βαθμοί διαλογιστικού έργου: Για τους σκοπούς μας θα τους χωρίσουμε σε επτά βαθμούς από τους οποίους τέσσερις μπορούν να θεωρηθούν ατομικοί και οι υπόλοιποι τρεις τύποι ως αντιπροσωπευτικοί της ομαδικής τους φύσης:

1. Επιθυμία · αυτή συμπεριλαμβάνει τις επιθυμίες των κατώτατων τύπων ανθρώπινων όντων διαμέσου όλων των ενδιάμεσων τύπων μέχρι και του ανατείνοντα μυστικιστή.

2. Προσευχή· είναι ένα στάδιο όπου ο ζηλωτής, ο μυστικιστής ή ο πνευματικών τάσεων άνθρωπος σμίγει την επιθυμία της προσωπικότητας με την έφεση για ψυχική σχέση και επαφή·

3. Νοητικός στοχασμός ή συγκεντρωμένη σκέψη. Με τον καιρό παράγει ολοκλήρωση και συγκεκριμένη επίτευξη της προσωπικότητας στους τρεις κόσμους, που οδηγεί τελικά σε ελεγχόμενο στοχασμό και σε επιστημονική ή αφιερωμένη σκέψη·

4. Ευθύς διαλογισμός. Είναι μια εστιασμένη, συγκεντρωμένη νοητική στάση και σταθερός στοχασμός· έχει δημιουργική φύση, γιατί δημιουργεί τον “καινόν άνθρωπον εν Χριστώ” ή παράγει την ψυχικά εμποτισμένη προσωπικότητα·

Όσο λίγο μπορείτε να το αντιληφθείτε, όλες αυτές οι εκφράσεις του ανθρώπινου διαλογισμού ή της συγκεντρωμένης σκέψης – είτε είναι συγκεντρωμένη επιθυμία για φυσικούς ή συναισθηματικούς σκοπούς είτε οι ανώτερες όψεις της πνευματικής, συγκεντρωμένης έφεσης – δημιουργούν οριστικά εκείνο που είναι επιθυμητό.

Τα υπόλοιπα τρία στάδια του ανθρώπινου διαλογισμού είναι τα εξής:

5. Λατρεία. Πραγματοποιείται από τις παγκόσμιες θρησκείες και δημιούργησε εκείνη την ατραπό της επιστροφής στο κέντρο ή την πηγή της θείας ζωής, την οποία μαρτυρούν εξίσου οι παγκόσμιες θρησκείες και η καρδιά του ανθρώπου.

6. Επίκληση και Εφέλκυση. Αυτή η μορφή πνευματικού, δυναμικού διαλογισμού βρίσκεται κυρίως στα χέρια του Νέου Oμίλου Υπηρετών του Κόσμου και των ανδρών και γυναικών καλής θέλησης σε κάθε χώρα. Αυτοί είναι γενικά άγνωστοι μεταξύ τους, αλλά όλοι τους μοχθούν δημιουργικά και σκέφτονται δημιουργικά για την παγκόσμια ανύψωση του ανθρώπινου γένους· εργάζονται ειλικρινά για τη δημιουργία μιας νέας παγκόσμιας τάξης και την εκδήλωση ενός πιο οριστικά πνευματικού πολιτισμού.

7. Ασραμικός Διαλογισμός. Αυτός βασίζεται στην εφέλκυση της ανθρώπινης ανταπόκρισης σε ανώτερες πνευματικές αξίες· ασχολείται με τη δημιουργία εκείνων των συνθηκών υπό τις οποίες οι νέες αυτές αξίες μπορούν ν’ ανθίσουν κάτω από το θείο Σχέδιο· εστιάζεται σ’ εκείνη την άμεση όψη της Ατραπού που πρέπει να διανύσει η ανθρωπότητα και πρόθεσή του είναι να παρασύρει σε δημιουργική δραστηριότητα τις επιθυμίες, τις εφέσεις, τους στοχασμούς και το συγκεντρωμένο διαλογισμό των ανθρώπων, οποιοδήποτε κι αν είναι το ιδιαίτερο σημείο εξέλιξής τους, έτσι ώστε να εγκαινιασθεί ένα ισχυρό, συνεκτικό και ακαταμάχητο κίνημα το οποίο πρέπει και θα οδηγήσει στη δημιουργία του νέου ουρανού και της νέας γης.

Βασιλική Γιόγκα(Ράτζα). Το αληθινό σύστημα αναπτύξεως των ψυχικών και πνευματικών δυνάμεων και τής ενώσεως με το ανώτερο εαυτού των ανθρώπων ή το Εγώ. Περιλαμβάνει την εξάσκηση, τη ρύθμιση και τη συγκέντρωση τής σκέψεως.

βαι-ράγκια: (Στην κυριολεξία: από-κόλληση) Απάρνηση.
Βαισέσικα: Ένα από τα έξι συστήματα της ορθόδοξης Ινδουιστικής φιλοσοφίας. Το αρχαιότερο γνωστό εγχειρίδιό της, τα Βαισέσικα-Σούτρας, αποδίδεται στον Κάναντα (300 π.Χ.).

Βαρούνα : ο Θεός τους ύδατος , υπό τη έννοια των υδάτων του διαστήματος ή των υδάτων της ύλης. Θεωρείται κυβερνήτης του Αστρικού πεδίου , του όποιου σύμβολα είναι το ύδωρ.

Βγιάσα: ( ο Βυάσσα) ο συντάκτης των Βεδών και πατέρας του Σουκα-ντέβα.

Βασιλική Γιόγκα. Το αληθινό σύστημα αναπτύξεως των ψυχικών και πνευματικών δυνάμεων και τής ενώσεως με το ανώτερο εαυτού των ανθρώπων ή το Εγώ. Περιλαμβάνει την εξάσκηση, τη ρύθμιση και τη συγκέντρωση τής σκέψεως.

Βασίλεια : Όλα τα βασίλεια είναι μορφές σκέψης , όλα έχουν σώμα, ζωτικότητα, ποιότητα και όλα εξαποστέλονται από μια ζωή μεγαλύτερη από τη δική τους σε μια ειδική αποστολή.

Βεδάντα: (Στην κυριολεξία: Το τέλος των Βεδών) Ένα από τα έξι συστήματα της ορθόδοξης Ινδουιστικής φιλοσοφίας. Βασικές Πηγές της είναι οι Ουπάνισαντς, η Μπαγκαβάντ-Γκιτά και τα Μπράχμα Σούτρας. Η κωδικοποίση των Μπράχμα Σούτρας (ή Βεδάντα-Σούτρας) αποδίδεται στον σοφό Βγιάσα (500 π.Χ. —200 μ.Χ.).
Βεδαντιστής: Οπαδός της Βεδάντα

Βέδες: Οι πιο Ιερές Γραφές των Ινδουιστών.

Βελτίωση ζωής και Διδασκαλία: Αν ένας πολύ απλός άνθρωπος σας ρωτήσει ποιος είναι ο σκοπός της Διδασκαλίας, πείτε του, Το να μπορείς να ζήσεις ευτυχισμένα. Ας μην κατακλυστεί από τις πολύ περίπλοκες θεωρήσεις. Ας γεμίσει όλη η ύπαρξή του με την αντίληψη ότι όλη η Διδασκαλία ασχολείται με τη βελτίωση της ζωής του. Η κατανόηση της υπευθυνότητας μπορεί να έρθει αργότερα. Πρώτα, διακηρύξτε τη χαρά και τη βελτίωση της ζωής.

Βεσάκ, προετοιμασία: Kάθε Πανσέληνος του Bεσάκ ας είναι μια περίοδος εντατικής προσπάθειας της οποίας να προηγείται η προσωπική προετοιμασία και κάθαρση και να δίνεται η δύναμη της έμφασης:

α. Στην πρόκληση ευαισθησίας στην εσώτερη πνευματική εντύπωση που εκπορεύεται απ’ την Iεραρχία και τον Όμιλο.

β. Στην επίτευξη μιας νοήμονος εκτίμησης των βημάτων που πρέπει να γίνουν στους επόμενους δώδεκα μήνες και στην κατάστρωση προσεκτικών σχεδίων έτσι ώστε πράγματι να μπορέσουν να υλοποιηθούν.

γ. Στη σωστή κατανομή του χρόνου και των πόρων σας έτσι ώστε να γίνετε ενεργός εργάτης στην υπόθεση της καλής θέλησης.

δ. Στην προσπάθεια συνεργασίας με καθετί που γίνεται πάνω σ’ αυτές τις γραμμές, που προϋποθέτει την ανακάλυψη όλων των ομάδων και προσώπων που εργάζονται με παρόμοιους αντικειμενικούς σκοπούς.

ε. Στην καθυπόταξη των προσωρινών σας ενδιαφερόντων για το καλό του συνόλου και από αγάπη για την ανθρωπότητα.

βι-γκνιάνα: Ειδική υπερβατική Γνώση του Απόλυτου με την οποία αποδέχεσαι την ύπαρξη του σύμπαντος και βλέπεις σαν εκδήλωση του Μπράχμαν.

βίντγια: Γνώση που οδηγεί στην απελευθέρωση, στην Υπέρτατη Πραγματικότητα, μάθηση.

Βίσνου: Ο Συντηρητής Θεός, το Δεύτερο Πρόσωπο της Ινδουιστικής Τριάδας —τα άλλα δύο είναι Ο Μπραχμά, ο Δημιουργός Θεός και ο Σίβα ο Καταστροφέας Θεός. Βισούνι-χα: Το πέμπτο συνειδησιακό κέντρο στη Σουσούμνα. Βλέπε: Κουνταλίνι.

Βλασφημία και ψυχική ενέργεια : ας επιστρέψουμε στην ψυχική ενέργεια. Για τη συσσώρευση όμως της ενέργειας αυτής πρέπει κατ΄αρχήν να αποφευχθεί η βλασφημία που αποσυνθέτει. (Μορύα, Καρδιά)

βρίττι: (Στην κυριολεξία: περιδίνηση) Νοητικό κύμα ή ρυτίδωση στη νοητική ύλη, στην τσίττα.

Βούδδες της Δράσης ( Πρατυέκα Βούδδες): είναι η τριάδα που στέκει πλησιέστερα στον Σανάτ Κουμάρα , τον Κύριο του Κόσμου . Αποτελούν τις πλανητικές αντιστοιχίες προς τις τρεις όψεις της Λογοικής τρίτης όψης και ασχολούνται με τη δύναμη πισω από την πλανητική Εκδήλωση.

Βεσάκ: Εορτή η οποία λαμβάνει χώρα στα Ιμαλάϊα κατά την Πανσέληνο του Μαΐου. Λέγεται ότι κατά την εορτή αυτή, κατά την οποία παρευρίσκονται όλα τα μέλη της Ιεραρχίας, ο Βούδδας, σ’ ένα σύντομο διάστημα, ανανεώνει την επαφή και το σύνδεσμό του με το έργο του πλανήτη μας.
Βιβέκα: Σανσκριτική λέξη πού σημαίνει «διάκριση».
Βοδδισάττβα: Σημαίνει κατά κυριολεξία «εκείνον, του οποίου ή συνείδηση έγινε νόηση ή βούδδι». Εκείνοι πού χρειάζονται μία μόνον ενσάρκωση για να γίνουν τέλειοι βούδδες. Στις επιστολές αυτές Βοδδισάττβα σημαίνει το αξίωμα πού, στο παρόν, κατέχεται από τον Άρχοντα Μαϊτρέγια, ο Οποίος είναι γνωστός στη Δύση ως ο Χριστός. Το αξίωμα αυτό θα μπορούσε να ερμηνευτεί σαν το αξίωμα του Παγκόσμιου Εκπαιδευτού. Ο Βοδδισάττβα είναι η κεφαλή όλων των θρησκειών του κόσμου και ό Διδάσκαλος των Διδασκάλων και αγγέλων.

Βοήθεια στο έργο ανοικοδόμησης: Επομένως σας λέω ότι μπορείτε να βοηθήσετε ελεύθερα στο έργο της ανοικοδόμησης που προτείνει ο Χριστός, αν εξοικειωθείτε εσείς κι όλοι οι άνθρωποι που μπορείτε να προσεγγίσετε με τα ακόλουθα γεγονότα:

1. Ότι η επιστροφή του Χριστού επίκειται.

2. Ότι ο Χριστός που ενυπάρχει σε κάθε καρδιά, μπορεί να εφελκυσθεί σε αναγνώριση της εμφάνισής Του.

3. Ότι οι περιστάσεις της επιστροφής Του σχετίζονται μόνο συμβολικά με τις παγκόσμιες Γραφές· αυτό μπορεί να προκαλέσει μια ζωτική αλλαγή στις προκατειλημμένες ιδέες της ανθρωπότητας.

4. Ότι η κύρια απαιτούμενη προετοιμασία είναι ένας ειρηνικός κόσμος· όμως αυτή η ειρήνη πρέπει να βασίζεται στην εκπαιδευμένη καλή θέληση η οποία θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε ορθές ανθρώπινες σχέσεις κι επομένως στην εδραίωση (μιλώντας σχηματικά) γραμμών φωτός μεταξύ έθνους με έθνος, θρησκείας με θρησκεία, ομάδας με ομάδα κι ανθρώπου με άνθρωπο

Βούδδας : Ο φωτισμένος ή κομιστής φωτός. Ο Γκωτάμα Βούδδας , Ο ιδρυτής του βουδισμού έχει φτάσει το ύψιστο σημείο γνώσεως που είναι προσιτό στον άνθρωπο σε αυτό το ηλιακό σύστημα. η σοφία είναι το κύριο χαρακτηριστικό του Βούδδα. Οι τέσσερις ευγενικές αλήθειες του Βουδδα- η οκταπλή ατραπός- , ο βουδδας δίδαξε πως μες την απόσπαση , απάθεια και διάκριση θα μπορούσε ο άνθρωπος να μάθει πώς να απαλλαχτεί από τα βάσανα . Προσπάθησε να διατυπώσει την κατανόηση των αιτιών της παγκόσμια δεινοπάθειας στις τέσσερις εγγενείς αλήθειες : 1) Ότι η ύπαρξη στο φαινόμενο σύμπαν είναι αδιάσπαστη από την δεινοπάθεια, την λύπη και τον πόνο 2)ότι ο λόγος του πόνου είναι η επιθυμία της ύπαρξης μας στο φαινομενικό κόσμο 3) ότι η κατάπαυση του πόνου επιτυγχάνεται με την εξάλειψη όλων των επιθυμιών για τη ζωή σε αυτό το φαινόμενο σύμπαν. 4) ότι η οδός προς τη κατάπαυση του πόνου είναι το βάδισμα της ευγενικής οκταπλής ατραπού και παρουσιάζεται ως : ορθή πίστη, ορθή πρόθεση, ορθή ομιλία , ορθή πράξη, ορθός βιος, ορθή προσπάθεια, ορθό ενδιαφέρον , ορθή συγκέντρωση.

Βούδδας , το μήνυμα: Στο μήνυμα του Βούδδα έχουμε τρεις μεθόδους με τις οποίες μπορεί να αλλάξει η προσωπικότητα και να προετοιμασθεί να γίνει μια συνειδητή έκφραση της θειότητας. Δια της απόσπασης η εγκεφαλική συνείδηση ή κατάσταση επίγνωσης (που ενσωματώνει τη φυσική αναγνώριση των εσώτερων αιτίων) αποσύρεται ή αφαιρείται απ’ τα πράγματα των αισθήσεων κι απ’ τις κλήσεις της κατώτερης φύσης. Η απόσπαση είναι στην πραγματικότητα η επιβολή ενός νέου ρυθμού ή συνήθειας αντίδρασης πάνω στα κύτταρα του εγκεφάλου, που κάνει τον εγκέφαλο να μην έχει επίγνωση του θέλγητρου του κόσμου της αισθητικής αντίληψης. Δια της απάθειας η συναισθηματική φύση ανοσοποιείται από την έκκληση των αισθήσεων και η επιθυμία αποτυγχάνει ν’ αποτρέψει την ψυχή απ’ το δίκαιο έργο της. Δια της διάκρισης ο νους μαθαίνει να επιλέγει το καλό, το ωραίο και το αληθινό και ν’ αντικαθιστά μ’ αυτά την αίσθηση της “ταύτισης με την προσωπικότητα” που χαρακτηρίζει τόσο πολύ την πλειονότητα των ανθρώπων. Η προσωπικότητα κρατά τόσους πολλούς σε σκλαβιά. Αυτό πρέπει να φύγει. Οι τρεις αυτές στάσεις όταν διατηρηθούν σωστά και με υγιή τρόπο, θα οργανώσουν την προσωπικότητα, θα εισαγάγουν την εξουσία της σοφίας και θα προετοιμάσουν το μαθητή για μύηση.


Βούδδα Απόφαση: Πρέπει να σας αφήσω μ’ αυτές τις λέξεις σαν τροφή για σκέψη, καθόσο είναι πολύ λίγα όσα μπορώ να πω πάνω σ’ αυτό το σημείο. Σε κάθε περίπτωση και για όλους τους αποφασίζοντες ομίλους Διδασκάλων το έργο με την Ιεραρχία έχει τελειώσει, εκτός για τους λίγους που επιλέγουν την Ατραπό Ι. Μέρος του σφάλματος που διέπραξε ο Βούδδας είχε σχέση με αυτό το θέμα της απόφασης. Αγαπούσε τόσο πολύ την ανθρωπότητα ώστε ένιωσε ότι δεν μπορούσε και δε διάλεξε την Ατραπό την οποία στην πραγματικότητα ήταν ταγμένος ν’ ακολουθήσει· διάλεξε αντίθετα την Ατραπό της Γήινης Υπηρεσίας – που δεν ήταν καθόλου η Ατραπός Του. Αυτό το γνωρίζει και στον κατάλληλο χρόνο θα περάσει στη δικαιωματική Ατραπό Του. Το μικρό αυτό περιστατικό καταδεικνύει την πλήρη ελευθερία εκλογής που χαρακτηρίζει την έκτη μύηση.

…..του Βούδδα ο Οποίος εξιλεώθηκε για το πολύ κατανοητό σφάλμα Του και τώρα θα προχωρήσει – στο δικό Του κατάλληλο χρόνο – στην Ατραπό που θα Τον οδηγήσει στο δικαιωματικό Του πεδίο έκφρασης. Στον κατάλληλο χρόνο επίσης, αν κι όχι σύντομα, θα προχωρήσει ο Χριστός “στον τόπο που Τον καλεί” κι ο Διδάσκαλος Κ.Χ. θ’ αναλάβει το ρόλο του Παγκόσμιου Δασκάλου. Όλες αυτές οι κινήσεις παρουσιάζουν τα μοναδικά τους προβλήματα· δημιουργούν κενά στις τάξεις της Ιεραρχίας που πρέπει να πληρωθούν·



Βούδδες Δράσης: Οι λέξεις “Ανώτεροι Τρεις” αναφέρονται στους τρεις Βούδδες Δράσης οι Οποίοι παραμένουν ακόμη σε ενεργό συνεργασία με τον Κύριο του Κόσμου. Είναι, όπως σας ειπώθηκε, πλησίον του Σανάτ Κουμάρα και ήλθαν μαζί Του όταν αποφάσισε να λάβει ενσάρκωση με το μέσον του πλανήτη μας, της Γης. Είναι δύσκολο να κατανοήσετε τις μυστηριώδεις και ιδιάζουσες λειτουργίες Τους. Δεν ανήκουν καθόλου σ’ αυτό το ηλιακό σύστημα· πέρασαν απ’ το ανθρώπινο στάδιο σε τόσο μακρινούς κι απόμακρους παγκόσμιους κύκλους, ώστε η εμπειρία δεν αποτελεί πια μέρος της συνείδησής Τους· δρουν σαν σύμβουλοι του Σανάτ Κουμάρα.

….Στο τελευταίο ηλιακό σύστημα ήσαν οι πλανητικοί Λόγοι τριών πλανητών στους οποίους η νοητική αρχή έφθασε το ύψιστο στάδιο ανάπτυξής της· ενσωματώνουν μέσα Τους με πολύ ιδιάζοντα τρόπο την όψη σοφία της δεύτερης ακτίνας, όπως εκφράζεται κυρίως με ό,τι στην Μπαγκαβάτ Γκιτά ονομάζεται “επιδεξιότητα στη δράση”. Απ’ όπου και το όνομά Τους, Βούδδες Δράσης.

….Οι ίδιοι οι Βούδδες σχηματίζουν ένα βαθιά εσωτερικό Τρίγωνο.


Βούδδι: Η καθολική Ψυχή ή Νους. Είναι η πνευματική ψυχή στον άνθρωπο (το έκτο Στοιχείο), και συνεπώς, είναι ο φορεύς του Ατμα, του Πνεύματος, το οποίο είναι το Έβδομο Στοιχείο.

Βουδικό Πεδίο : Το πεδίο της ενώσεως ή ενοποιήσεως , ο Χριστικός κόσμος, ενορατική ή χριστική συνείδηση – ομαδική συνείδηση. Εδώ ο μαθητής βρίσκει τον τόνο του Πλανητικού Λόγου.

Βραδινή Ανασκόπηση: O Διδάσκαλος πρέπει να γνωρίσει και να εκτιμήσει το μαθητή απ’ το έργο που εκτελεί στην προώθηση του Σχεδίου κι όχι απ’ την αντίδραση του μαθητή στην έφεσή του. O κόσμος που παρατηρεί, πρέπει επίσης να εκτιμήσει την υπάρχουσα φάση θείας έκφρασης απ’ την καθημερινή ζωή του μαθητή. Από τι άλλο άλλωστε μπορεί να την εκτιμήσει ο παρατηρητής; O μαθητής βρίσκεται λοιπόν κάτω από διαρκή διπλή εξέταση· στον έλεγχο αυτό πρέπει αναγκαστικά να προσθέσει κι έναν τρίτο: τη θέση του ως Παρατηρητή. Έτσι είναι εκτεθειμένος σε κριτική και κρίση από τρεις πλευρές και στο γεγονός αυτό θα σας ζητούσα να στοχασθείτε προσεκτικά. Μια ανασκόπηση το βράδυ πάνω στις τρεις αυτές γραμμές θα ήταν χρήσιμη σε όλους τους μαθητές, χρησιμοποιώντας τη φαντασία όσο το δυνατόν περισσότερο σαν όργανο πνευματικής αντίληψης· μάθετε να “φαντάζεσθε” όσο περισσότερο μπορείτε πώς θα έβλεπε ο Διδάσκαλος την καθημερινή σας προσπάθεια, πώς θα αντιδρούσε στη ζωή και τα λόγια σας το περιβάλλον που σας παρατηρεί και πώς εσείς οι ίδιοι θα θεωρούσατε τις καθημερινές σας επιτεύξεις

Βράχμα, το Μάνας : Η ενωμένη ικανότητα τεσσάρων Ουράνιων ανθρώπων (ακτίνες 4-5-6-7) , που συνθέτονται μέσω ενός πέμπτου Ουράνιου ανθρώπου (ακτίνα 3) επί του τρίτου πεδίου του συστήματος. Η συνθετική τους ζωή είναι εκείνο που νοούμε όταν αναφερόμαστε στον Βράχμα , την Κοσμική εκείνη Οντότητα που συνιστά το σύνολο της Λογοικής ενεργού νοημοσύνης. Η Πέμπτη αυτή αρχή συνιστά τη διακριτική χροιά μιας ιδιαίτερης ομάδας Ηλιακών Λόγων επί του αιτιώδους επιπέδου του κοσμικού νοητικού και αποτελεί τον εμψυχωτικό παράγοντα της Ύπαρξης τους , την αιτία της εκδήλωσης τους διαμέσου ποικίλων Ηλιακών συστημάτων και τη μεγάλη Θέληση -για -είναι που προτρέπει σε αντικειμενικότητα. Ο Πλανητικός Λόγος της Διάταξης αυτής(4η) είναι ένας από τους μικρότερους λόγους. Οι σπουδαστές πρέπει να διαχωρίζουν προσεκτικά τους πέντε γεννημένους από το Νου Υιούς του Βράχμα , του αληθινούς πέντε Κουμάρα από τους αντιπροσώπους τους πάνω στη γη , Εκείνους που στέκουν πέριξ του Σανάτ Κουμάρα.

Βυάσα: Ο αρχικός Βυάσα είναι η μεγάλη ατομικότης που συνδέεται άμεσα με τον προϊστορικό άνθρωπο και την διαδικασία της ατομικοποιήσεως.

Δεν υπάρχουν σχόλια: